Kaip pritraukti rėmėjus kultūros sektoriui? Seminarai Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje`17/02/07

Šių metų vasario 2, 17, 27 dienomis Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje įvyks trys ES programos „Kūrybiška Europa“ koordinatorių Lietuvoje organizuojami nemokami seminarai „Kaip pritraukti rėmėjus kultūrai?“. Pasak seminaro organizatorių, bene pirmą kartą kultūros organizacijų atstovai bus išsamiai mokomi kaip susirasti rėmėjų savo projektams. Seminare žiniomis dalinsis rėmimo konferencijos „Smart Sponsorship“ organizatorius, festivalio „Kino pavasaris“ rėmimų vystymo vadovas Mindaugas Morkūnas. 

Pageidaujama tema ir specifinės žinios

Paramos pritraukimas yra viena populiariausių ir labiausiai pageidaujamų temų tarp kultūros sektoriaus atstovų, tačiau paradoksalu yra tai, kad šia tema itin retai rašoma, o dar rečiau mokoma.  Lėšų iš privačių rėmėjų pritraukimas kultūros organizacijoms, festivaliams, renginiams yra viena aktualiausių šio sektoriaus problemų, o naujų verslo ir vadybos modelių paieška bei kompetencijų didinimas šioje srityje yra vienas iš „Kūrybiškos Europos“ krypčių prioritetų. Todėl tokių seminarų poreikis yra didelis ir šia tema ateityje bus kalbama vis daugiau ir dažniau.

Programą Lietuvoje koordinuojančios Eglė Deltuvaitė ir Eva Brazdžionytė teigia: „rinkdamos seminarų temas, atsižvelgiame į programos ir visos ES kultūros ir kūrybos sektoriaus problematiką, o taip pat ir Lietuvos organizacijų poreikius, tad esame tikros, kad šie mokymai bus ne tik aktualūs, bet ir naudingi.  

Karštos žinios iš Toronto ir „Sundance“ festivalių patirties

Medžiagą seminarams ruošiantis Mindaugas Morkūnas teigia, kad tokio renginio poreikis matėsi jau prieš kelis metus rengiant konferenciją „Smart Sponsorship“.

„Jau tada matėme, kad į konferenciją susirenka mažai kultūros renginių ir organizacijų atstovų, o ir tarp esamų dalyvių diskusijose kildavo labai elementarūs kasdieniški su rėmimu susiję klausimai. Norėjosi išsiplėsti detaliau, o tam laiko konferencijos formate nebuvo. Todėl buvo aišku, kad anksčiau ar vėliau norėsime daryti visos dienos seminarą platesniam rėmimo rinkodaros klausimų aptarimui“, - sakė konferencijos „Smart Sponsorship“ iniciatorius.

Seminaro metu bus aptariamos įvairios darbo su rėmimais temos, nuo rėmimo paieškos iki rėmimo grąžos matavimo, ilgalaikių partnerysčių formavimo, rėmimo projektų valdymo. Šios temos tinka ne tik kultūros atstovams, bet ir sporto ar pramogų srityje vykdomiems projektams.

Seminaro metu Mindaugas Morkūnas žada pasidalinti ne tik lietuviškais praktiniais pavyzdžiais iš festivalių „Mados infekcija“ ar „Kino pavasaris“, bet ir neseniai įgytomis žiniomis tarptautiniuose Toronto ir „Sundance“ kino festivaliuose.

„Toronto festivalyje lankiausi praėjusių metų rugsėjį, o iš „Sundance“ grįšiu tik savaitę iki pirmojo seminaro Vilniuje. Bendrauju su abiejų šių festivalių už rėmimą atsakingais kolegomis, tai yra be galo vertinga ir įdomi patirtis. Manau, kad šie festivaliai yra įdomūs pavyzdžiai kaip turėtų būti vystomas ne tik darbas su rėmėjais, bet ir kaip turėtų būti vystomi sėkmingi kultūros prekiniai ženklai“, -  sakė šią savaitę į „Sundance“ festivalį Jutos valstijoje JAV išvykstantis Mindaugas Morkūnas.

Mindaugas Morkūnas daugiau kaip 10 metų dirba su rėmimo partnerysčių inicijavimu kultūroje. Jo dėka privatiems rėmėjams patrauklesniais tapo tokie festivaliai ir renginiai kaip „Kino pavasaris“, „Mados infekcija“, „Be2gether“. Jis yra rėmimų konferencijos „Smart-Sponsorhip“ organizatorius. Pranešimus apie darbą su rėmėjais skaitė Italijoje, Kroatijoje, Lietuvoje. Savo rėmimų kompetencijas gilino rėmimo ir kūrybinių industrijų konferencijose Londone, Amsterdame, Stokholme, Reikjavike; stažuotėje Londono mados savaitėje; konsultacijose su Berlyno, Toronto, „Sundance“ kino festivaliais. Dalyvavo daugiau kaip 30 rėmimo rinkodaros mokymų.

Seminarai „Kaip pritraukti rėmėju kultūrai“ bus nemokami, tačiau reikalinga registracija. Pritrūkus vietų prioritetas registracijos patvirtinimui bus teikiamas kultūros organizacijų atstovams.

Plačiau apie seminarą ir registracija: kurybiskaeuropa.eu/media/naujienos/kurybiskos-europos-seminaras-kaip-pritraukti-remejus-kulturai

Seminarų datos ir vietos:

  • Vasario 2 d. / Vilnius (Swedbank salė) 
  • Vasario 17 d. / Kaunas (VDU )
  • Vasario 27 d. / Klaipėda („Kultūros fabrikas“)

 Interviu su Mindaugu Morkūnu

Kodėl savo stažuotėms pasirinkai Toronto, „Sundance“ kino festivalius ir kodėl tai turėtų būti aktualu Lietuvos kultūros industrijai? Todėl, kad visos rėmimo rinkodaros tradicijos gimė, formavosi ir užaugo JAV. Ten reikia ir vykti jų mokytis, jeigu nori mokytis iš geriausių. Lietuvoje mūsų žinios apie rėmimą vis dar atsilieka 10-15 metų.

Šie du festivaliai įdomūs tuo, kad yra skirtingi. Toronto festivalį aplanko per 470 000 žiūrovų, jis yra didžiausias pasaulyje, todėl ir novatoriškiausias rinkos lyderis. Jis vyksta mieste, kaip ir „Kino pavasaris“, „Loftas Fest“ ar „Tallinn Music Week“.

„Sundance“ festivalis vyksta kalnuose slidinėjimo kurorte Park City Jutos valstijoje JAV. Jį aplanko „tik“ apie 40 000 žiūrovų. Tačiau globaliu mastu jis išaugo į išskirtinę reputaciją turinčią kino organizaciją „Sundance Institute“ su satelitiniais festivaliais Los Andžele, Londone, Honkonge. Tai pavyzdys kaip būdamas sąlyginai mažu, bet originaliu, tu gali būti reikšmingu pasauliniu mastu.

Teigiama, kad Lietuvoje itin sunku pritraukti rėmėjų ypač kultūros srityje. Kokia tavo nuomonė šiuo klausimu? Sunku, bet įmanoma. Dirbau dešimt metų su „Mados infekcija“. Dar pakilimo metu prieš 2008-ųjų krizę pradėjome dirbti su tokiu pačiu profesionalumu kaip rėmimuose dirba Londono, Paryžiaus, Amsterdamo, Melburno mados savaitės. Būtent tai padėjo nelikti be rėmėjų per krizę kai visi rėmimai buvo „karpomi“.

„Kino pavasaris“ pagal rėmimo apimtis bei kokybę pasivijo Talino kino festivalį „Black Nights“. Tai buvo sunkaus darbo rezultatas nuolatos diskutuojant su partneriais apie reikalingas investicijas kultūros festivaliams ir iš rėmimo gaunamą vertę. Reikėjo nemažo įdirbio vystant „Kino pavasario“ prekinį ženklą ta kryptimi, kuria jis nebuvo vystomas. Dar daug ką reikia padaryti, bet gera pradžia irgi  jau padaryta.

Džiugina „Login“, „Velomaratono“, „Danske Bank Vilniaus Maratonas“ renginių ir jų rėmimo vystymas. Kultūros festivaliai turi ko iš šių renginių vadybos pasimokyti kai galvojama, kad jau Lietuvoje nieko nebeįmanoma nuveikti dėl mažos rinkos, per didelės migracijos, euro ir didėjančių kainų.

Ko trūksta Lietuvos kultūros renginiams norint pritraukti rėmėjų? Visų pirma tinkamo požiūrio. Jūs ne kartą išgirsite ypač muzikoje sakant, jog tam tikrą užsienio atlikėją, kad prisikviesti į Lietuvą  „buvo deramas du-tris metus“. O kiek metų buvo bandoma susitarti su potencialiu rėmėju? Dažniausiai porą trejetą susitikimų ir viskas.

Jeigu jūs neinvestuojate į rėmimo pritraukimą, kodėl manote, kad rėmėjai turėtų investuoti į jūsų renginį? Pritraukti rėmėją festivaliui reikia įdėti antrą tiek laiko ir energijos kiek reikia, ir pačiam festivaliui surengti. Todėl tam turi būti skiriamas dėmesys, dirbantys žmonės, investicijos į specifines žinias, skiriamas laikas ištisus metus.

Susitarimas su rėmėju ir lėšų skyrimas yra ne kulminacija, o tik partnerystės kelio pradžia. Festivaliui dar reikia pateisinti duotus pažadus, siekti, kad partnerystę abiem pusėms norėtųsi pratęsti dar vieneriems metams ar ilgiau. Tik tada formuojasi pasitikėjimas festivalio organizacija bei apskritai pasitikėjimas rėmimu kultūros bei pramogų sektoriuje.   

Daugiau apie ES programą „Kūrybiška Europa“ ir jos finansuojamus sektorius galite sužinoti „Kūrybiškos Europos“ biuro Lietuvoje oficialiame internetiniame puslapyje: kurybiskaeuropa.eu